Starší řidiči jsou více ohroženi smrtí na silnici. Nejde však jen o věk

Štítky: | senior | řízení | doprava |
15.12.2021 | komentářů: 0
Starší řidiči jsou více ohroženi smrtí na silnici. Nejde však jen o věk

Jako první se nabízí, že senioři jsou za volantem ve větším nebezpečí zejména kvůli zhoršené fyzické kondici, která k staršímu věku bohužel patří. Z velké části však hrají roli i auta, ve kterých jezdí. Mnozí nepřikládají důležitost moderním bezpečnostním prvkům a jezdí ve starších a menších vozech, jejichž bezpečnost je slabá. Vyplývá to ze studií americké organizace IIHS zabývající se bezpečností silničního provozu.

U starších řidičů, je mnohem menší pravděpodobnost, že přežijí vážné nehody. Častěji totiž řídí zastaralá vozidla, která postrádají zásadní bezpečnostní prvky. Průměrné stáří aut na silnicích se neustále zvyšuje a rozhodně to neplatí jen o Americe. Podle webu tn.cz i průměrné stáří osobních aut na českých silnicích během posledních dvou let stouplo o více než půl roku na 15,5 roku. V Evropě mají podle dat Svazu dovozců automobilů starší vozový park jen Řecko, Rumunsko, Estonsko a Litva.

Studie také ukazují, že senioři jsou zdravější než kdykoli předtím, lidé ve věku 70 a 80 let najezdí více kilometrů a také havarují méně často než v minulých desetiletích. Přesto jsou vystaveni mnohem většímu riziku než jiné věkové skupiny. Konkrétně u řidičů starších 75 let je čtyřikrát vyšší pravděpodobnost úmrtí při bočním nárazu a třikrát vyšší pravděpodobnost úmrtí při čelním nárazu než u řidičů středního věku. Roli hraje jejich "křehčí" fyzický stav, ale také v čem jezdí.

Nebezpečná je i okreska

Moderní asistenty ve svém věku nepovažují za důležité – na těch pár cest, které za rok uskuteční, je prý nepotřebují. Prostě si řeknou: "Na to moje ježdění to stačí." Následky však mohou být fatální. Riziko nehody je přitom vyšší u řidičů, kteří řídí méně často. Jde mnohdy o krátké jízdy do lékárny, do obchodu, na hřbitov a k příbuzným po místních komunikacích. Dálnice je v tomto směru bezpečnější, ale senioři se jí spíše vyhýbají.

Starší majitelé aut také častěji ignorují výsledky testů bezpečnosti. Pro 10 % starších řidičů není hodnocení bezpečnosti vůbec důležité, v mladším a středním věku to tvrdí jen 4 % řidičů, drtivá většina považuje hodnocení bezpečnosti za extrémně důležitý parametr při rozhodování o koupi.

​Na větším riziku smrti a těžkých zranění se podílí také konstrukce vozidel a jejich velikost a hmotnost. Starší lidé méně často jezdí v robustních SUV, dávají spíš přednost hatchbackům, případně menším sedanům. A v menších vozidlech jsou při srážkách s velkými auty pochopitelně vystaveni většímu riziku.

Zdroj foto: Pixabay.com


Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!

Sdílejte tento článek na Facebooku.



Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku »

Zatím nebyl vložen žádný komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Formulář pro přihlášení

 
Registrace | Zapomenuté heslo

Rady a tipy

Jak uchovat rajčatový protlak?

Zbyl vám rajčatový protlak? Jak ho uchovat, aby déle vydržel? Když ho přendáme do sklenice se šroubovým uzávěrem, na povrchu posypeme troškou soli a…

zobrazit celou radu »

zobrazit všechny tipy »
svatky

Nazapomeňte poblahopřát

Dnes je 22.11.2024

Dnes 22.11 svátek slaví:
Albert

Zítra 23.11 svátek slaví:
Cecílie

Včera 21.11 svátek slavil:
Nikola

© Na stará kolena | vyrobil INET-SERVIS.CZ 2013 - 2024 Kontakt | Nastavení cookies

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu nastarakolena.cz vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace