Starší řidiči jsou více ohroženi smrtí na silnici. Nejde však jen o věk
Jako první se nabízí, že senioři jsou za volantem ve větším nebezpečí zejména kvůli zhoršené fyzické kondici, která k staršímu věku bohužel patří. Z velké části však hrají roli i auta, ve kterých jezdí. Mnozí nepřikládají důležitost moderním bezpečnostním prvkům a jezdí ve starších a menších vozech, jejichž bezpečnost je slabá. Vyplývá to ze studií americké organizace IIHS zabývající se bezpečností silničního provozu.
U starších řidičů, je mnohem menší pravděpodobnost, že přežijí vážné nehody. Častěji totiž řídí zastaralá vozidla, která postrádají zásadní bezpečnostní prvky. Průměrné stáří aut na silnicích se neustále zvyšuje a rozhodně to neplatí jen o Americe. Podle webu tn.cz i průměrné stáří osobních aut na českých silnicích během posledních dvou let stouplo o více než půl roku na 15,5 roku. V Evropě mají podle dat Svazu dovozců automobilů starší vozový park jen Řecko, Rumunsko, Estonsko a Litva.
Studie také ukazují, že senioři jsou zdravější než kdykoli předtím, lidé ve věku 70 a 80 let najezdí více kilometrů a také havarují méně často než v minulých desetiletích. Přesto jsou vystaveni mnohem většímu riziku než jiné věkové skupiny. Konkrétně u řidičů starších 75 let je čtyřikrát vyšší pravděpodobnost úmrtí při bočním nárazu a třikrát vyšší pravděpodobnost úmrtí při čelním nárazu než u řidičů středního věku. Roli hraje jejich "křehčí" fyzický stav, ale také v čem jezdí.
Nebezpečná je i okreska
Čtete také
Moderní asistenty ve svém věku nepovažují za důležité – na těch pár cest, které za rok uskuteční, je prý nepotřebují. Prostě si řeknou: "Na to moje ježdění to stačí." Následky však mohou být fatální. Riziko nehody je přitom vyšší u řidičů, kteří řídí méně často. Jde mnohdy o krátké jízdy do lékárny, do obchodu, na hřbitov a k příbuzným po místních komunikacích. Dálnice je v tomto směru bezpečnější, ale senioři se jí spíše vyhýbají.
Starší majitelé aut také častěji ignorují výsledky testů bezpečnosti. Pro 10 % starších řidičů není hodnocení bezpečnosti vůbec důležité, v mladším a středním věku to tvrdí jen 4 % řidičů, drtivá většina považuje hodnocení bezpečnosti za extrémně důležitý parametr při rozhodování o koupi.
Na větším riziku smrti a těžkých zranění se podílí také konstrukce vozidel a jejich velikost a hmotnost. Starší lidé méně často jezdí v robustních SUV, dávají spíš přednost hatchbackům, případně menším sedanům. A v menších vozidlech jsou při srážkách s velkými auty pochopitelně vystaveni většímu riziku.
Zdroj foto: Pixabay.com
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!
Podobné články
Lék na Alzheimera částečně schválila Evropská agentura pro léčiva - číst více »
Jaké méně známé bylinky pomohou s imunitou? - číst více »
Průměrná délka života vzrostla o tři čtvrtě roku - číst více »
Sdílejte tento článek na Facebooku.