Některé finanční ústavy znevýhodňují důchodce
Přibližně 15% finančních institucí znevýhodňuje důchodce. Vyplývá to z výsledků průzkumu ombudsmana, který proběhl v polovině letošního roku v bankách, pojišťovnách a u nebankovních poskytovatelů služeb v celé České republice. Nejčastěji šlo o odmínutí vydání kreditní karty nebo poskytnutí spotřebitelského úvěru.
Na základě dlouhodobých stížností seniorů oslovila kancelář ombudsmana v dotazníkovém šetření celkem 140 finančních institucí a ve vlastním šetření pak figuranti navštivili nebo telefonovali do 13 bank, dvou pojišťoven a dvou finančních společností. Celá akce se zaměřila na poskytnutí finančních služeb pro seniory. Výsledek ukázal, že stížnosti důchodců byly oprávněné.
"Asi u 15 procent bankovních institucí byla jen z důvodu věku bez ohledu na ostatní faktory, finanční bonitu člověka apod. služba odmítnuta. Asi v 15 procentech tam byla diskriminace přímá nebo nepřímá. Nejčastěji šlo o spotřebitelské úvěry a v některých případech i kreditní karty,“ uvedl zástupce ombudsmana Stanislav Křeček. Konkrétně dvě banky ze 13 testovaných odmítly kreditní kartu vydat. Pracovník jedné zcela popřel, že by tuto službu jeho ústav poskytoval, ve druhém případě pak figurantovi bylo sděleno, že kvůli věku bude s vydáním karty problém.
Cestovní pojištění ano, ale výrazně dráž
Kromě těchto nešvarů nebylo zcela v pořádku ani cestovní pojištění pro seniory, kdy některé pojišťovny výrazně navyšovaly cenu pojištění pro osoby starší 70 let. Od této věkové hranice se cena pojistného zvyšuje o 66 – 200 %, přičemž v průměru jde o 100% „přirážku“. Některé pojišťovny zavádějí i kategorii klientů nad 80 let, kterým pak cenu pojistného zvyšují o dalších 50 – 81 %. Pouze dvě z devíti testovaných pojišťoven neumožňují osobám starším 80 let uzavřít cestovní pojištění přes internet.
„Jestliže se pojišťovna rozhodne od určitého věku zvyšovat cenu pojistného za krátkodobou službu, např. za cestovní pojištění, je nutné, aby toto rozdílné zacházení opřela o přesné pojistněmatematické a statistické údaje a aby byl rozdíl ve výši pojistného přiměřený. Pokud pouze o pár měsíců či dnů starší osoba musí platit pojistné ve výši dvojnásobku ve srovnání s mladší osobou, jeví se to jako nepřiměřené, ale bez dalšího to za diskriminaci označit nelze,“ dodal Křeček.
Hříšníci zůstanou v anonymitě
Vzhledem k tomu, že účelem výzkumu nebylo sankcionování konkrétních institucí, ale systematické prověření rovného zacházení s žadateli, údaje o tom, které finanční instituce důchodce diskriminují, nebude kancelář ombudsmana zveřejňovat.
Zdroj foto: morguefile.com
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!
Podobné články
Jaké změny přinese důchodová reforma? - číst více »
Až 300 milionů korun by měla stát digitalizace důchodů - číst více »
Jít do důchodu až příští rok se podle experta vyplatí - číst více »
Sdílejte tento článek na Facebooku.