Každému šestému řidičovi u nás je více než 65 let. Řidičů seniorů přibývá
Na silnicích rychle přibývá šoférů v pokročilém věku. Přitom senioři patří k nejzranitelnějším, jsou častěji oběťmi než viníky nehod. Za volant jich bude usedat čím dál víc, stárnutí populace tak řeší i dopravní experti. Zatímco nyní je ve věku 65 a více let asi 1,8 milionu Čechů, v roce 2030 by jich mělo být už 2,6 milionu.
V projektu Consol zjišťovali výzkumníci Centra dopravního výzkumu spolu s odborníky z dalších šesti evropských zemí úroveň mobility a potřeby starších šoférů. Výzkum ukázal, že čeští senioři spoléhají na auto víc než Nizozemci, Dáni nebo třeba Němci. Ti totiž často jezdí za vyřizováním a nákupy na kole. „Auta jsou pro seniory důležitým pomocníkem pro zajištění mobility a i jejich počet roste, v roce 2015 připadlo v Česku na tisíc obyvatel 486 aut, v Praze dokonce 584, což ji řadí na jedno z předních míst v Evropě,“ vyčísluje pro server idnes.cz Zuzana Strnadová z Centra dopravního výzkumu (CDV).
Podle výzkumu má řidičák skoro 5,8 milionu Čechů, z toho 824 tisíc je ve věku od 65 do 79 let, od 80 let výš stále řídí 91 tisíc lidí. Nejstaršímu řidiči s platným průkazem je 102 let.
Podle Besipu seniorské neduhy mohou mít na nehodovost stejně neblahý vliv jako začátečnická nezkušenost, zejména v situacích vyžadujících rychlé reakce a prostorové vnímání. Senioři si však podle odborníků většinou jsou vědomi svých limitů, zhoršené zdraví kompenzují opatrností a daleko častěji než viníky fatálních kolizí jsou jejich oběťmi. „Senioři patří k nejvíce ohroženým skupinám v silniční dopravě. Podle statistik z roku 2015 při nehodách zemřelo 140 lidí ve věku nad 65 let, což je prakticky čtvrtina z celkového počtu úmrtí při dopravních nehodách,“ upozorňuje Strnadová.
Důležité je, aby si lékaři byli vědomi své zdopovědnosti při pravidelných kontrolách. „Třeba v Německu podobné kontroly způsobilosti nemají a nemám informace, že by jejich statistiky ukazovaly nějaká dramatická čísla,“ říká pro idnes.cz místopředseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka. Hodně lidí pozná samo, že už nezvládá řízení a jezdit prostě přestane.
Poprvé musí řidič na kontrolu způsobilosti před dovršením 65 let, posléze za tři roky a pak už každé dva. Úprava platí od roku 2013, do té doby museli k lékaři pro potvrzení už šedesátiletí. Pokud se u někoho projeví diagnóza neslučitelná s řízením i dřív, má lékař povinnost nahlásit to dopravnímu inspektorátu.
Praktický lékař může řidiči na základě vyhlášky uložit omezení jízdy. Příslušný kód pak dopravní inspektorát zanese do řidičského průkazu, podobně jako například povinnost nosit při řízení brýle.
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!
Podobné články
Průměrná délka života vzrostla o tři čtvrtě roku - číst více »
5 drobností, kterými můžete snížit riziko demence - číst více »
Senioři jsou nejohroženější skupinou, která trpí sebevražednými sklony - číst více »
Sdílejte tento článek na Facebooku.